Asunnon ostajan ja myyjän tietopankki

Asianajotoimisto Alfa Oy

Tämä on Asianajotoimisto Alfan talojuristien blogi, jota kirjoittavat asianajajat Tiina Koskinen-Tammi ja Leena Laurila.

Ilmoittaudu maksuttomiin webinaareihimme Tilaa maksuttomia oppaitamme

Miten tehdään reklamaatio asunnon virheestä?

Jos huomaat ostamassasi asunnossa tai kiinteistössä virheen tai epäilet virhettä kaupanteon jälkeen, on tärkeää selvittää asiaa aktiivisesti. Ensimmäisenä ei yleensä tarvita juristia, vaan ensin on yleensä syytä selvittää virhettä tekniseltä kannalta. Kun on selvinnyt, millainen virhe tai vaurio kohteessa on, sen jälkeen ostaja voi tehdä myyjälle virheilmoituksen eli reklamaation. Reklamaatio on tärkeää tehdä oikea-aikaisesti, ja sen sisällön on oltava lain mukainen, jotta ostaja säilyttää oikeutensa esittää vaatimuksia myyjälle. Seuraavaan on koottu vinkkejä virheen selvittelyyn ja reklamaation tekemiseen. Tarkempia ja tapauskohtaisia ohjeita kannattaa kysyä meiltä puhelimitse tai sähköpostilla. 

Selvitä virheen laatu ja laajuus

Aluksi virhettä tai virhe-epäilyä on syytä selvittää tekniseltä kannalta. Virhe voi ilmetä esim. kosteusvauriona tai muuna vauriona, sisäilmaongelmina, rakenteellisena puutteena tai teknisenä vikana. Usein virheet liittyvät erilaisiin piileviin kosteus- ja homevaurioihin. Virheen toteaminen edellyttää useimmiten, että rakennusalan asiantuntija tutkii kohdetta ja toteaa mahdollisen virheen sekä siitä aiheutuvan korjaustarpeen. Reklamaatiota varten tarvitaan myös jonkinlainen arvio virheen korjauskustannuksista, jotta voidaan arvioida, mitä virheen perusteella voi vaatia.

Virheen selvittelyssä kannattaa käyttää aiheeseen perehtynyttä rakennusalan asiantuntijaa, esim. sisäilmaongelmissa sertifioitua rakennusterveysasiantuntijaa (RTA). Jos taas kysymys on vaikkapa sähköasennusten vioista, käänny valtuutetun sähköasentajan puoleen. On hyvä käyttää sellaista asiantuntijaa, jolla on kokemusta asuntokaupan riitatilanteista.

Selvitä, kuuluuko virhe myyjän vastuulle ja mitä voit myyjältä vaatia

Kun virhe on tekniseltä kannalta selvillä, selvitä, onko kyseessä myyjän vastuulle kuuluva virhe vai ei. Esimerkiksi rakenteissa havaitut piilevät kosteusvauriot voivat olla myyjän vastuulle kuuluva salainen virhe, jos virhe on merkittävä, eli kaupan kohde poikkeaa laadultaan merkittävästi siitä, mitä siltä on voinut perustellusti odottaa. Esimerkiksi pienehköt korjaustarpeet eivät välttämättä ylitä virhekynnystä, eivätkä ennen kauppaa tiedossa olleet puutteet kuulu myyjän vastuulle. Myös rakennuksen ikä ja kuntotarkastusraportissa todetut asiat vaikuttavat virheen arviointiin. Jos vastuukysymykset mietityttävät, käänny puoleemme.

Selvitä, mitä virheen perusteella voi vaatia. Tavallisin virheen seuraamus on hinnanalennus. Ostajalla on oikeus purkaa kauppa, jos virhe on olennainen, mutta kynnys tähän on varsin korkea. Lisäksi ostaja voi vaatia vahingonkorvausta, jos myyjä menetellyt huolimattomasti ja aiheuttanut menettelyllään ostajalle vahinkoa. Autamme sinua tarvittaessa arvioimaan, mitä myyjältä voi realistisesti vaatia.

Tee reklamaatio kirjallisesti

Reklamaatio eli virheilmoitus on syytä tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla tai kirjeellä, jotta reklamaation pystyy tarvittaessa myöhemmin todistamaan.

Reklamaatiossa tulee ilmoittaa:

  1. Mikä virhe on kyseessä (millainen virhe, miten se ilmenee) ja
  2. Mitä vaadit virheen perusteella (hinnanalennus, kaupan purku tai vahingonkorvaus).

Yleensä reklamaatioon liitetään virhettä koskeva tutkimusraportti, kustannusarvio/tarjous tai muuta selvitystä virheestä.

Reklamaatiossa on ilmoitettava euromääräinen vaatimus, tai ainakin vaatimuksen suuruusluokka, jotta reklamaatio olisi pätevä. Esitettyä vaatimusta on mahdollista myöhemmin tarkistaa, jos tiedot korjauskustannuksista tarkentuvat myöhemmin.

Pelkkä ilmoitus ”vaadin virhettä vastaavaa hinnanalennusta” ei ole riittävä reklamaatio, sillä vaatimuksen määrää ei ole yksilöity riittävästi. Kyseessä on tällöin vasta alustava reklamaatio, jota on täydennettävä vaatimuksen osalta kohtuullisessa ajassa.

Toimi kohtuullisessa ajassa

Reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta tai siitä, kun virhe olisi pitänyt havaita. Reklamaatioaikaan kuuluu se, että ostaja saa selvittää virhettä ja sen merkitystä. Kohtuullinen aika on yleensä muutama kuukausi, mutta se vaihtelee tapauskohtaisesti. Kohtuullinen aika riippuu mm. virheestä ja sen selvittelyn vaatimasta ajasta.

Oleellista on, että ostaja ei jää odottelemaan passiivisena, vaan selvittää virhettä aktiivisesti esim. tilaamalla tarpeelliset tutkimukset ja kustannusarvion ja laatimalla reklamaation. Jos reklamaatiota ei ole tehty kohtuullisessa ajassa, ostaja menettää oikeutensa vedota virheeseen.

Virheestä on tärkeää reklamoida ennen kuin sitä on purettu pois ja korjattu, sillä myyjällä on oikeus perehtyä virheeseen. 

Huomaa enimmäisreklamaatioajat

Reklamaatio on tehtävä asuntokaupassa viimeistään 2 vuoden kuluessa ja kiinteistökaupassa viimeistään 5 vuoden kuluessa kohteen hallintaoikeuden luovutuksesta. Em. enimmäisaikojen lähestyessä reklamaation voi joutua tekemään vähäisemmilläkin tiedoilla, jotta säilyttää oikeutensa esittää vaatimuksia myyjälle. Tällaisessa tilanteessa kannattaa kääntyä juristin puoleen.

Voiko reklamaation tehdä itse?

Reklamaation eli ilmoituksen virheestä ja siihen perustuvista vaatimuksista voi tehdä itse, jos katsoo siihen pystyvänsä. Monet tekevätkin reklamaation itse. Oleellista on, että reklamaatio sisältää ilmoituksen virheestä ja siihen perustuvista vaatimuksista. Jos et ole varma esimerkiksi siitä, onko kyseessä myyjän vastuulle kuuluva virhe tai mitä voit myyjältä vaatia, kannattaa kääntyä puoleemme. Voimme neuvoa sinut alkuun reklamaation tekemisessä, tarkistaa reklamaatiosi tai laatia reklamaation kokonaan puolestasi. Jos oma reklamaatiosi ei johda toivottuun tulokseen, kannattaa viimeistään siinä vaiheessa kääntyä asianajajan puoleen.  

Aktiivinen virheen selvittely ja oikea-aikainen reklamaatio myyjälle ovat erittäin tärkeitä, jotta ostaja ei menetä oikeuksiaan. Jos olet epävarma virheen selvittämiseen tai reklamaatioon liittyvistä asioista, voit kääntyä puoleemme. Alkuneuvonta puhelimessa ja sähköpostilla on maksutonta.

 

<< Palaa edelliselle sivulle


Jaa sivu somekanavissasi: