
Blogivieras rakennusterveysasiantuntija, restonomi Niina Kesti Poistoa Oy:stä kertoo kirjoituksessaan sisäilmaongelmaisen rakennuksen irtaimiston puhdistamisesta. Niina on työskennellyt kiinteistöalalla 30 vuoden ajan ja erikoistunut erilaisten haastavien puhdistustöiden suunnitteluun. Hän on toiminut myös kouluttajana, ollut mukana useissa tutkimuksissa ja kommentoimassa mm. Työterveyslaitoksen puhdistusohjetta. Niinan intohimona ovat erilaiset pölyt ja mikrobit ja hän haluaa tehdä työympäristöistä turvallisia kaikille käyttäjille.
Irtaimiston puhdistaminen – mitä kannattaa ottaa huomioon?
Irtaimiston puhdistaminen on ajankohtaista erityisesti silloin, kun muutetaan sisäilmaongelmaisesta rakennuksesta toiseen. Epäpuhtaudet voivat kulkeutua irtaimiston mukana ja vaikuttaa uuden tilan sisäilmaan. On tärkeää muistaa, että sisäilmaongelmat eivät aina ole homeongelmia, joten irtaimiston puhdistustarve ja -menetelmät tulee suunnitella tapauskohtaisesti.
Mitä irtaimiston puhdistuksessa tulisi huomioida?
Suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon irtaimiston historiallinen, taloudellinen ja tunnearvo. Harvoin on tarpeen puhdistaa tai hävittää kaikkea irtaimistoa, vaan usein paras lopputulos saavutetaan hyvin suunnitellulla ja tasapainoisella lähestymistavalla. Eri toimialojen kalusteet, koneet, laitteet ja muut tavarat ovat hyvin erilaisia, ja esimerkiksi koulun, sairaalan, taidemuseon tai keskusarkiston materiaali vaatii erilaisia puhdistusmenetelmiä. Puhdistustyön suunnittelijalta vaaditaan laajaa osaamista sekä puhtaus- että rakennusalalta. Lisäksi työturvallisuus on ensisijaisen tärkeää niin puhdistajalle kuin tilojen käyttäjillekin.

Irtaimiston puhdistusohjeet
Irtaimiston puhdistuksessa tulee noudattaa Työterveyslaitoksen virallista ohjetta, joka toimii pohjana suunnittelulle. Koska rakennukset ja tilanteet vaihtelevat, lopullinen suunnitelma räätälöidään aina tapauskohtaisesti. Tärkeitä asioita työturvallisuuden lisäksi ovat esimerkiksi työjärjestys ja aikataulutus.
On hyvä muistaa, että biosidien käyttöä homesiivouksessa ei suositella. Jo vuonna 2016 Työterveyslaitos (TTL) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ovat raportoineet kemiallisten käsittelyjen mahdollisista haittavaikutuksista. Kemikaalien poistaminen irtaimistosta on työlästä ja kallista, eikä biosidien käyttö ole irtaimiston osalta perusteltua.
Taloudellisuus ja ympäristönäkökulma
Irtaimiston puhdistaminen on järkevää myös siksi, että julkisella puolella kaivataan säästöjä ylimääräisistä kustannuksista. Puhdistus on kustannustehokasta ja sen avulla voidaan välttää käyttökelpoisen irtaimiston ja tavaroiden hävittäminen ja uusiminen. Lisäksi ympäristönäkökulma on tärkeä: emme halua heittää käyttökelpoista irtaimistoa pois ja kuormittaa luontoa turhaan. Irtaimiston puhdistamisen kustannus on myös aina huomattavasti edullisempi, kuin uuden tuotteen hankintahinta. Toisaalta on hyvä myös tunnistaa ne tuotteet, joita ei kannata puhdistaa – esimerkiksi silloin, jos lopputulos ei ole riittävän hyvä.
Uuden irtaimiston huomioiminen
Uudet kalusteet voivat aiheuttaa myös oireilua, sillä niissä saattaa olla homeenestoaineita, liimoja, lakkoja ja muita päästölähteitä. Ennen tilojen käyttöönottoa kalusteet kannattaa tuulettaa huolellisesti ja tehostaa ilmanvaihtoa. Lisäksi on suositeltavaa suosia M1-luokiteltua irtaimistoa, joka on mahdollisimman matalapäästöistä, eikä kuormita sisäilmaa. Pakkausmateriaalit kannattaa hävittää mahdollisimman pian, jotta tiloihin ei päädy paperitoukkia tai muita epäpuhtauksia.
Mitä tapahtuu, jos irtaimiston puhdistusta ei tehdä oikein?
Jos puhdistusta ei suoriteta asiantuntijan suunnittelemana ja ammattitaitoisen puhdistajan toteuttamana tai sitä ei tehdä lainkaan, oireilut voivat jatkua tai jopa pahentua. Usein ongelmat johtuvat siitä, että ohjeita ei ole noudatettu kunnolla tai niistä on muokattu omia referaatteja. Tällöin puhdistuksen lopputulos ei ole riittävä, ja irtaimisto joudutaan puhdistamaan uudestaan, mikä aiheuttaa lisäkustannuksia ja haittaa tilojen käyttäjille.
Hyvin onnistunut lopputulos vaatii siis sekä tilojen käyttäjien että puhdistustyön suunnittelijan sujuvaa yhteistyötä koko prosessin ajan.
|
Niina Kesti yrittäjä, RTA, restonomi |
![]() |
Kirjoittaja Niina Kesti on koulutukseltaan rakennusterveysasiantuntija ja restonomi. Niinalla on 30 vuoden kokemus kiinteistöalalta ja hän on erikoistunut erilaisten haastavien puhdistustöiden suunnitteluun. Niina on valittu vuoden puhtausalan esimieheksi ja hänen perustamansa yritys Poistoa Oy Varsinais-Suomen vuoden yritykseksi vuonna 2022. Niina on toiminut myös kouluttajana, ollut mukana useissa tutkimuksissa ja kommentoimassa mm. Työterveyslaitoksen puhdistusohjetta. Niinan intohimona ovat erilaiset pölyt ja mikrobit ja hän haluaa tehdä työympäristöistä turvallisia kaikille käyttäjille.
